Campanya a favor d’un aeroport intercontinental a Barcelona

borinotus | 1- Politics | dijous, 25 de gener de 2007 | 15:51h

Com que darrerament no estic molt per la feina blocaire m’havia passat per alt una campanya on es demana a AENA que afavoreixi a Star Alliance en l’adjudicació de la nova terminal de l’Aeroport d’ El Prat.

La campanya aquesta l’ha engegada en Marc Arza en aquest post.

No cal dir que hi dono suport. Però voldria comentar una mica per sobre de què es tracta tot això i fer-hi algun suggeriment per a estendre la campanya.

L’aeroport d’El Prat (Doncs a El Prat es troba i no a Barcelona i és que aquests de Can Fanga són uns centralistes) preveu inagurar una nova terminal l’any vinent.

L’objectiu segons el Pla Director del PTOP és fer de l’Aeroport de Barcelona un hub.  Això en català vol dir un centre de distribució (de gent i mercaderies) que hi venen, se’n van o s’hi queden. (A tall d’exemple: A nivell de transport marítim i aeri la mercaderia que ve d’Àsia acostuma a passar per Dubai o Singapur, els aeroports de les quals són hubs que distribueixen les carregues a altres destinacions).

Evidentment que per a fer això cal tenir tota una xarxa d’infraestructures que funcioni. I allò més bàsic és que la gent  i la mercaderia que arribi tingui fàcil i ràpid l’accés als nous embarcaments. En aquest punt és on entren en lloc les aliances de companyies aeries.

D’aqui a, si fa no fa, un parell de mesos caldrà decidir quines companyies aeries operaran a la nova terminal. Això ho decideix AENA organisme que gestiona de forma centralizada els aeroports de l’estat espanyol (De passada, la gestió centralitzada d’aeroports només es fa a Romania i a l’estat espanyol pel que fa a Europa. A la resta és habitual que cada aeroport sigui més o menys autònom, i de fet Romania està començant a canviar a aquest sistema).

Recordem que AENA ha fet el que ha pogut per a que els vols intercontinentals amb origen a l’estat espanyol facin escala a Madrid. La famosa terminal T-4 (que segur que ja estan reconstruint) era una infraestructura destinada a refermar aquest fet.

Això perjudica greument l’aeroport de Barcelona (i per extensió és perjudicial a Catalunya) en no poder volar-hi directament. On serà més probable que instal·li la seu de la seva delegació una companyia internacional ? A on estigui millor comunicada evidentment, amb tot el que això suposa de llocs de treball, dinamisme econòmic i recaptació tributari.

Abans he esmentat les aliances de companyies aeries. Actualment les aerolínies mantenen acords de col·laboració per tal d’oferir més servei a més gent i a més llocs.

La aliança més important és Star Alliance que engloba 18 companyies liderades per Lufthansa (Bonic nom que ve de Luft “Aire” Hansa “Associació mercantil”), 11 de les quals (Lufthansa, Swiss, Scandinavian Airlines (SAS), Tap Portugal, LOT (Polonia), Singapore Airlines, United Airlines, US Airways, Spanair, Austrian Airlines i Adria (Eslovènia). ) si no m’erro ja operen a El Prat (les altres tres són Thai Airlines, Croatia Airlines i Turkish Airlines). Si els adjudiquessin la nova terminal caldria que s’hi reubiquessin.

La seva competència és One World que engloga British Airways, American Airlines, Cathay Pacific (Japó) , Finnair (Finlàndia), Qantas (Austràlia) i LAN (al seu torn una aliança sudamericana, però alguns dels seus afiliats no estan admesos a One World com oportunament menciona el seu web).

Mirant per sobre els membres de les aliances veiem que a Star Alliance trobem Spanair i a One World tenim Iberia. Tenim la certesa que AENA serà neutral i primarà allò que sigui millor per a l’aeroport català? (Donat que les privatitzacions s’han fet com s’han fet, Iberia = Estat espanyol i d’altra banda AENA =Estat espanyol. Spanair va sortir com a resposta al monopoli descarat d’Iberia i les relacions no és que siguin cordials precisament). Quin futur tindria la terminal si tots els vols intercontinentals han de passar calgui o no per Madrid?

D’altra banda, veiem que a Star Alliance hi han companyies com Singapore Airlines que, per compte propi ( i no va ser l’única), va inagurar fa uns mesos una línia de vols directes Singapur-Barcelona. Això ja ho vaig esmentar al meu post Infraestructures, i em demanava si potser el potencial de l’aeroport d’El Prat era millor vist per aquestes companyies que insistien a continuar treballant-hi directament que no per l’estat que insisteix en centralitzar-ho tot.

En definitiva, que ens interessa Star Alliance i a Star Alliance li interessa El Prat (A banda de l’exemple que he donat sobre Singapore Airlines hi ha també la necessitat de Lufthansa a fer-se un lloc important al Sud d’Europa.

Bé, despres de tot aquest rotllo que volia aclarir coses ald que són llecs al tema i que no se si només ha servit per a confondre’ls més, tinc un suggeriment per a estendre la campanya i és fer que s’hi impliquin els afectats: Transitaris, agències de viatge,…

Podriem donar-los a conèixer la campanya. Són part implicada i interessada en el tema. Pel que fa al sector logísctic i transport, a la web d’ATEIA (Associació de Transitaris Expedidors i Assimilats) podeu trobar adreces i contactes d’empreses del sector. Engegaré una campanya entres elles (inclosa la meva), però són moltíssimes i demano que més gent ho faci. No serà el mateix que reclami a AENA tot de gent que no hi està implicada que que ho faci gent del sector.

També he entrar en la web de l’ Associació Internacional de Transport Aeri (IATA) però les regions en que divideix el món són per continents (més o menys ja que la zona anomenada Europa engloba també el Magrib i fins l’Iran si no recordo malament) trobar les companyies associades és més feixuc.

Comentaris: 5
  • Campanya aeroport
    Marc| Adreça electrònica | diumenge, 28 de gener de 2007 | 15:32h

    Gracies pel teu suport a la campanya.

    Fins ara s’han rebut alguns centenars d’e-mails i us demano un últim esforç per enviar el correu als vostres contactes demanant que se sumin a l’enviament.

    Fins aviat i gracies de nou,
    Marc

  • Molt bona informació
    desficiosa | divendres, 26 de gener de 2007 | 21:23h
    Espere que ajude als que no acaben d’entendre la importància de fer del Prat un hub internacional. De vegades sentim opinions sense gaire base que argumentan que total, és igual, que ja vindran companyies de baix cost i coses així.
    Un aeroport no és només per motxil·lers que van de pont a alguna ciutat europea i els és igual l’horari dels avions o la distància de l’aeroport al que volen als centres de les ciutats.
    O es garanteixen les connexions per a la gent de negocis, o haurem de començar a fer-nos a la idea que les grans empreses -que encara no hagin fet- començaran l’èxode d’ací no res.

  • La millor
    Francesc | dijous, 25 de gener de 2007 | 16:26h
    Per cert, Singapore Airlines està catalogada com la nomber one en el ranking de millor companyia aèria del món quant a seriositat, puntualitat i atenció al client. I, si no hi estic equivocat, la primera que ha compra l’Airbus A-380
    • Errada
      Francesc | dijous, 25 de gener de 2007 | 16:28h
      Perdó.  …ha comprat….
      • És cert
        borinotus | divendres, 26 de gener de 2007 | 14:22h

        No se si la primera però en tot cas està entre les millors.  De fet si mires les companyies d’Star Alliance i les compares amb les de One World veus que entre les primeres estan companyies de primera línia i les segones a banda de Bristish Airways no hi ha gaire cosa més (I curiós el tema de LAN que comento al post, no dona gaire confiança trobo).

        I el que dius de l’Airbus 380 és cert.

        Aprofito per a rectificar una cosa que dic de les zones IATA: Deia que la zona Europa arribava fins a l’Iran però no és cert. El que si que és cert és que engloba també el Magreb. (http://www.enac-italia.it/Scioperi/areegeograficheIATA.htm)

Deixa-hi un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s