Banderes de conveniència

borinotus | 2- Socials | dimarts, 20 de febrer de 2007 | 16:15h
Us heu demanat mai perque hi ha tants vaixells que duen “bandera panamenya”?

(En veure el títol pensàveu que això anava de la nostra classe política,  eh? hehehe!)

Durant la II Guerra Mundial els Estats Units van tenir la idea de “camuflar” els seus vaixells mercants sota la bandera de Panamà per tal de seguir comerciant amb la Gran Bretanya  sense posar en risc la seva neutralitat.

Posteriorment molts armadors han continuat amb aquesta idea de registrar un vaixell en un país diferent al seu. La raó llavors era econòmica ja que hi ha països que ofereixen registres navals a costos molt baixos i fiscalitat avatatjosa i això els fa atractius.

Es dona la circumstància que el dret marítim internacional (aqui teniu les Lleis del Mar de les Nacions Unides) exigeix que tot vaixell noliejat  sigui matriculat i porti la bandera d’un estat. No fer-ho fa que el vaixell es consideri pirata (i no cal que onegi el Jolly Roger: La típica bandera del crani i les tíbies creuades). En canvi no exigeix que aquesta bandera sigui del país del propietari. De fet, ni tan sols exigeix que el l’estat que aporti la bandera tingui costa i així podem veure vaixells mercants amb bandera de Bolívia o de Mongòlia!.

És a dir que aquests països esdevenen una mena de paradís fiscal per a aquesta pràctica. Entre els països que “tenen” una flota de marina mercant més nombrosa trobem Panamà, Bahamas, Barbados, Antigua i Barbuda, Liberia, Belize, Saô Tomé i Principe, Saint Vicent et Grenadines,……

Evidentment aquesta pràctica és una injecció de calés per a aquests països. I els tràmits són senzills i ràpids (i des que hi ha internet encara més). Recordo un cas l’any 91 en la Guerra del Golf (la de Kuwait) que hi havia un boicot a l’Iraq. Un vaixell amb aquesta bandera va ser vetat per a entrar al port de Barcelona. Què va fer-hi? Simplement recular fins a aigües internacionals i canviar la paraula Bagdag de la popa per la de Monrovia i enarborar la bandera liberiana (que devien tenir desada per si un cas), al dia següent va poder atracar de manera legal. Segur que l’Iraq no tenia res a veure ni amb l’exportador, ni amb l’importador, ni amb la càrrega ni amb la naviliera.

Fins aquí tot correcte. L’únic problema és que si hi ha un accident és dificil treure l’aigua clara de a qui correspon la responsabilitat però aprofitar els buits legals per a la teva conveniència no és en absolut il·legal i de fet un vaixell amb una bandera de conveniència (que és com es diuen aquestes banderes “comprades) no te per que ser insegur ni fer tràfics il·legals.

Donat que molts vaixells s’acollien a aquesta mena de bandera als anys 80 la Unió Europea va contraatacar permetent l’ús de banderes de conveniència “lights” corresponents a colònies o posessions d’ultramar de països membres. Pretenia així oferir uns costos més competitius. Així segons aquesta normativa es poden veure vaixells amb bandera de Gibraltar, Canàries, Madeira o les Illes Feröe.  Una dada curiosa és que un país com Xipre va ser considerat FOC (Flag of Convenience) i ara és membre de la Unió.

El problema ve quan a banda d’oferir avatatges fiscals aquest països també tenen una legislació diguem-ne “relaxada” en relació a la seguretat, medi ambient o drets laborals. Tot un ham per a qui vulgui fer tràfics no gaire honrosos amb vaixells massa vells i tractant els mariners (una feina ja de per si precaria) practicament com a esclaus.

Els sectors on això fa estralls de manera especial és en el de la pesca i el transport de cru.

En vista d’això organismes interncacionals com l’Àgencia de Seguretat Marítima Europea treballen per a eradicar aquestes pràctiques.A banda de la dificil tasca d’intentar acabar amb les FOC, existeixen “llistes negres” de banderes de conveniència que agrupen les que incompleixen reiteradament els estandards de qualitat reconeguts internacionalment, és a dir, no hi són totes. (A banda d’això també hi han llistes negres de vaixells independentment de la bandera que portin, però és de suposar que per a portar segons quines banderes cal complir uns requisits que són periodicament revisats), els vaixells en aquestes llistes tenen prohibida la navegació i atracament en els ports dels països que subscriuen l’acord.

Per acabar voldria explicar un acudit sense gràcia que fèiem a les companyes de feina.

Els hi deiem: “Ets com una bandera de vaixell!” I elles que potser pensaven que els ho deiem per ser lliures i airoses voleiant al vent ens demanavem: “Per què?”.

La resposta era “Perque ets Antigua i Barbuda

Deixa-hi un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s