Mònica a TV3

borinotus | 2- Socials | dijous, 30 d’octubre de 2008 | 15:13h

Fa uns dies vaig escriure un apunt (aquest) on em queixava del mapa de temps que mostraven alguns mitjans nostrats. De TV3 deia que feia un temps que havien empetitit el mapa d’Europa per tal de mostrar una Península Ibèrica (bé, una Espanya) més gran.

Ja fa uns dies que veig que el mapa Europa torna a ser el que era. Rectificar és de savis.

Seria massa presumpció pensar que el meu post hi ha tingut res a veure-hi però per si un cas…Mònica, si llegeixes això, pren nota sup:

Ja han passat més dels cent dies tòpics que s’atorguen com a període de gràcia abans d’avaluar una gestió. Ja se que hi ha coses que a la televisió no s’arreglen d’un dia per l’altre i també n’hi ha d’altres que fins que no acabi la temporada no s’hi pot fer res i també sous blindats suposo. Però si em permets uns comentaris d’un simple espectador…:

– Que plogui i nevi no és una noticia prou important com per a ocupar mig telenotícies. Això a El Temps

– Ídem dels esports.  Que un jugador del Barça s’hagi torçat una ungla a la dutxa no és noticia. Hi ha programes específics d’esports per a parlar de tot això.

– Parlant d’esports: Pel que fa a la Selecció Espanyola pensa que qui en sigui seguidor preferira veure-la per altres mitjans abans que TV3. I que a l’espectador mitjà de TV3 el tema o se li’n fot o no li agrada. O sigui: No guanyes televidents nous i els de tota la vida et poden abandonar. Compte amb això!

-Els mitjans catalans es van crear per a donar una imatge catalana del món. Per a donar-hi una d’espanyola o de sueca ja hi són els mitjans espanyols i suecs.

-Em sembla molt bé que pel seu caràcter públic TV3 no vulgui fer segons quina mena de teleporqueria tot i que ens cal també ens cal algun grau de cutrerio en català. Ara bé, no ens matxuqueu més amb programes d’aquests en que la gent ens explica la seva vida i els seus neguits. Ve a ser el mateix però políticament correcte.

-M’agrada la F-1 però no que em feu el TN a les quatre de la tarda. Era preferible quan feieu les curses dividides en dues (mitja per TV3 i mitja pel 33). Que digueu que qui vulgui veure les noticies connecti el 3/24 no és cap solució. Habitualment a la gent no li agrada que li canviïn la programació habitual i fer-ho és una manera de perdre audiència. A més tenint en compte que els informatius tenen més seguiment que la F-1 crec que el millor seria fer la retransmissió com abans o be fer-ho tot pel 33.

-Més sobre la F-1. Igual que la selecció espanyola, qui no la veu perquè li agrada sinó perquè segueix Alonso perquè és espanyol preferira mirar T5. És vergonyós el seguiment tan servil que feu d’aquest pilot. Sobretot els dibuixos animats. M’agradaria veure una retransmissió més professional. Que entrevisteu l’asturià em sembla lògic (sobretot quan era campió) però ara que no s’hi menja res no cal que ho feu a cada programa i menys quan no entrevisteu ni a Raikkonen ni Hamilton ni Massa ni Kubica,….De pas, fes que aprenguin idiomes els locutors, sembla que pensin que tot animal racional que no sap català coneix el castellà.

-Quan tingueu temps morts a la programació fiqueu-hi dibuixos animats com feien quan jo era petit. El programa aquest de gracietes i putades (Just for laughs o com es digui) és penós i dura mitja hora.  Quan manaven els altres posaven Mr. Bean fins a la nàusea i ara aquests això…

-O millor encara, podrieu ficar programes com Valor Afegit o Silenci? o d’altres programes de gran qualitat i que passen desapercebuts. Passeu programes del 33 a TV3 . Pot ser-ne un bon rellançament. De fet, això és el que va passat amb tu i “La Nit al Dia”

-Els programes satírics i de fer riure estan molt bé. I més encara si estan fets per gent d’aquí. Però no basem tota la programació en un hihihi constant.

-Parlant d’humor: Doneu algun premi a “Vinagre”. Deu haver batut el rècord d’acudits sense gràcia de la història de la televisió.

-El reportatges de l’Entre Línies (la majoria del tipus “lesbianes sadomasoquistes a la tercera edat”) no tenen en la seva majoria gaire interès. Què fa aquest programa encara en antena? . Ja posats, quant cobra en Ramon Pellicer de TV3 entre les dues facetes de director de TN i amo de la productora del programa?.

-Quan digueu una noticia no cal que aneu al carrer a demanar l’opinió a quatre que passin per allà. El que puguin dir és molt respectable, però no ho podeu mostrar com a il·lustratiu d’una opinió general. A més, es nota molt (però molt) que “coleu” gent que parla castellà.

-Això passa també quan per a complementar una noticia demaneu l’opinió d’un especialista en la materia tractada. La majoria parlen castellà. Cap problema amb la llengua que tingui com a materna però després de tants anys d’escolarització qui no parla el català és que no arriba a graduat escolar (o com es digui ara) segons el pla d’estudis vigent. O això o els demaneu que parlin castellà o són eisimifòbics.

-La majoria de pel·licules que s’emeten i que han estat coproduïdes per TV3 amb altres cadenes “autonòmiques” són dolentes i a més estan mal doblades. Com és que és més fàcil doblar les pel·lis americanes que no les rodades en castellà? (I això que molts actors es doblen a si mateixos!)

-Els convidats famosos no tenen perquè ser tots espanyols i a més col·laboradors de cadenes de la competència. Creeu programes que donin lloc a un star-system propi.

-Per què Estopa surt cada dos per tres i els grups que canten en català no els coneix ni deu? És més, per què no els entrevisten en català? No han anat al col·legi? Jo al barri d’aquests nois i d’altres per l’estil (em vaig criar en un) em moc sempre en català i encara no he tingut cap problema. No mosseguen.

-Podria parlar de l’objectivitat de les noticies però el fet que el GupoZ (o sigui El Periodico) us hagi premiat pel vostre rigor informatiu ja ho diu tot.

-En connexió amb això. Recordo que l’ex-alcalde de Mataró i diputat va demanar el teu cap perquè no li va agradar una entrevista que li vas fer al President Montilla. D’altra banda en Joan Ferran (també socialista) va dir que calia arrencar la “crosta nacionalista” dels mitjans públics ja que no eren prou servils amb el govern.  Al cap de poc et van nomenar directora de TV3 cosa que malgrat que em va alegrar em va deixar amb el neguit de saber si sera un regal enverinat per a controlar una informadora independent i carregar-se “La Nit al Dia”. (Aquest neguit no l’hagues tant tingut si el nomenament hagues estat de cap d’informatius). Ara aquests mateixos us premien….Just en el moment més baix de popularitat de TV3.

Segurament hi han més coses per a parlar, però de moment ja n’hi ha prou.

Mercès.

Comentaris: 17
  • Afegir-hi quelcom…
    Jordi Carbonell | divendres, 31 d’octubre de 2008 | 18:49h
    seria esgarrar-ho. Esplèndid retrat de la “crosta”, perdó la “nostra”, i  aquest blocaire subscriu totes i cada una de les observacions.

    salut!

    • Sí que s’hi podrien afegir coses
      borinotus | dilluns, 3 de novembre de 2008 | 14:26h
      Però crec que en aquesta llista estariem d’acord la majoria.
  • latrappola | divendres, 31 d’octubre de 2008 | 17:21h
    Molt d’acord amb tots els apunts que indiques, ho veig tal com ho dius.

    Un altre tema que no m’agrada és el format de safareig que cada cop prenen més els informatius, estan convertint la informació política en una mena de pim pam pum on el fet polític no té cap mena d’importància. Exemple, el tema del ninot de Sarkozy per fer vudú, ho treien enmig de la informació de política internacional, com si hi tingués res a veure. Sovint apareixen informacions d’aquesta mena fora de lloc. No tenen cap altre intenció que ridiculitzar personatges que no agraden al govern.

    I aquesta tarda al Cor de la Ciutat, res de castanyada, han muntat un mena de Halloween espectacular. Jo ja fa 35 anys que visc en aquesta ciutat i no he vist mai res de semblant.

    • Safareig
      borinotus | divendres, 31 d’octubre de 2008 | 18:42h
      El tema dels TN és preocupant. Es passen més estona fent ximpleries i intentant caure simpàtics que informant.  Les conyetes entre companys que les facin fora de càmera.

      Entre el cap parlant i el programa de safareig hi ha un terme mig que TV3 tenia força apamat. Es d’esperar que la Terribas, que de fer informatius en sap, hi posi remei.

      Sobre Halloween no se que passa que sembla que hi hagi una campanya per a promocionar-lo. Dura de fa anys i és per tot arreu.

  • Observacions que suscric
    carme.laura | dijous, 30 d’octubre de 2008 | 21:05h
    amb l’afegit del comentari de n’Homònim. Enhorabona!.
    • Crec que molta gent ho subscriuria
      borinotus | divendres, 31 d’octubre de 2008 | 13:54h
      És tan vox populi que estranya que no en facin cas. Coses de la crosta socialista.
  • CLAR I CATALÀ
    Homònim | dijous, 30 d’octubre de 2008 | 16:58h
    Noi, et felicito per la teva clarividència i lucidesa en enumerar totes les mancances que molta gent advertim però que no sabem expressar amb el cap tan clar com tens tu.

    Jo només hi afegiria un apunt sobre  la qualitat  del català que parlen els professionals o fin i tot a les series de la casa,encara que les fagin unes productores,ara mateix  al Cor de la Ciutat acab de sentir “gilipollas” i no és nou ,ho he sentit moles vegades i ho mires a www.enciclopedia.cat  i no hi és i  d’ altra banda sintacticament el que més m’ emprenya es que comecen a parlar sense els pronoms febles igual  que alguns immigrants quan encara no saben  parlar bé el català.

    • Tens tota la raó!
      borinotus | divendres, 31 d’octubre de 2008 | 13:48h
      Un dels motius de la creació de TV3 va ser donar un impuls a la normalització del català. D’acord amb això els professionals haurien de ser curosos al respecte. No cal que parlin un registre culte tota l’estona sinó només quan calgui sinó també l’estandard, el col·loquial o el que calgui en cada situació. I per això no cal recòrrer a barbarismes que no calen.

      Tens tota la raó (menys en anomenar-me clarivident, és clar).

  • mapa del temps
    Jaume | dijous, 30 d’octubre de 2008 | 16:46h
    Doncs a mi això dels mapes del temps em té força emprenyat. Fixa’t que quan surt el mapa de la Península (i per què no de l’Equador o del Magrib?) la paraula Madrid està col·locada a l’est (levante diuen ells) de manera que MADRID va des del centre de la Península fina al la nostra mar mediterrània. O sigui que gràfiacment, i no sé si metafòricament, ens han posat Madrid tapant un 80% dels Páïsos Catalans. Per què, havent-hi espai de sobres, no van posar la paraula madrid capa  l’oest del punt central que ocupa a la Penísnula, és a dir, que la D final del nom acabés al punt central i no fos la M la que comencés al punt central? Ja t’ho contesto jo: perquè així es veurien els Països catalans sense tapar-se i s’albiraria com és Espanya es concentra més enllà dels PPCC. Si no és dolós és que són uns inútils acabats.
    • i a TvE1
      Jaume | dijous, 30 d’octubre de 2008 | 16:57h
      pels qui creuen que això dels mapes del temos és anecdòtic o que ningú té cap malícia que es fixi en el mapa d’Europa de TVE1: hi surten les principals capitals europees. Sempre capitals, mai ciutats importants (que fins i tot són més importants que le capitals). Sempre? No. N’hi ha un aque no és cap capital i que ni tan sols és l segona ni la tercera ciutat en importància del país. Quina? ……. Niça!!!!!
      Per què Niça, direu? pel tractat? I ca!!!! Mireu el mapa un altre cop. Si fiteu  el mapa, veureu que entre Madrid i la capital europea més propera en línia recta (sense comptar Lisboa) que és Berna, hi ha una gradíiiiiiissima distància. I com que aquests espanyols sempre volen semblar allò que no són (europeus), i no accepten les coses com són,  hi han posat entremig una ciutat (NIça) per a omplir l’espai infinit que hi ha entre Madrid i Europa. Entre Madrid i on es juguen les partides de veritat. Poca broma. És molt sibil·lina la jugadeta. Però se’ls veu el llautó.

      Per a que després algú pensi que això dels mapes no té importància!!!

      • Jo no havia filat tan prim
        borinotus | divendres, 31 d’octubre de 2008 | 13:52h
        No m’havia fixat en això de Madrid. Potser sí. Però em sembla que la norma habitual és començar a escriure el nom de la ciutat al pun on al mapa i d’aqui a la dreta.

        Això de Niça és curiós. Ho miraré. Fa anys que no miro la TVE1.

        • Niça
          Jaume | divendres, 31 d’octubre de 2008 | 14:41h
          No sé si és la norma, però no seria millor tapar un tros d’oceà que no uns territoris? ja dic que si no és dolós, és que són uns ineptes.
          I sí que és curiós això de Niça
          Jo ho vaig veure per primer cop en una TVE-internacional i quan vaig arribar a casa vaig voler comprvar sí aquí era igual, i sí. I fa anys que dura.
          I disculpa, que amb tot el que he escrit m’havia oblidat de felicitar-te per les veritats que escrius en aquest post.
          Afegeixo una: és normal que quan surt un vídeo amb unes paraules  enregistrades d’un President se li grafiï a sota  només pel nom i no amb el títol de MH?

  • Molt bé!
    josep| Adreça electrònica | dijous, 30 d’octubre de 2008 | 16:30h
    He llegit el teu post de referència i hi he trobat l’explicació. Enhorabona per la paraula; em sembla molt encertada.
Eisimifòbics?
josep| Adreça electrònica | dijous, 30 d’octubre de 2008 | 16:03h
Unes consideracions molt encertades en general, però ¿que vol dir “eisimifòbics”? Ho he buscat als diccionaris i al google i no ho trobo. Gràcies anticipades per les clarícies,

Josep

Eisimofobia
borinotus | dijous, 30 d’octubre de 2008 | 16:07h
Hola. Mercès pel comentari.

Vol dir la fòbia a integrar-se. No m’estranya que no trobis res perquè el concepte me’l vaig inventar jo. Si us plau, mira aquest post (enllaç)

Deixa-hi un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s