Sobre això que passa a Gaza

borinotus | 1- Politics | diumenge, 28 de desembre de 2008 | 09:40h
Consternats estem tots amb els raids de l’exèrcit israelià sobre Gaza.
Però abans de fer allò de posar-se del costat de la víctima caldria que tinguessim en compte algunes dades.

Comencem per mirar aquest video:

1- Avui tothom ha recordat que Israel te pendent de compliment la resolució de l’ONU 242 del 22 de novembre del 1967 que ordena la retirada israeliana dels territoris ocupats (Gaza, Cisjordània, Jerusalem Est i els Alts del Golan).

2- Fa tres anys que no hi ha cap jueu a Gaza. Ni tan sols els que hi han nascut. A mitjans d’agost del 2005 i en compliment de la resolució esmentada es va procedir a la retirada militar i al desallotjament dels assentaments civils.
Actualment hi ha converses entre Síria i Israel sobre els Alts del Golan. Bàsicament, el problema està en garantir que un cop retornada la zona aquesta quedi desmilitaritzada. El passat dia 18 Síria hi feia un oferiment en aquest sentit (llegiu article)

3- Caldria recordar, i exigir el compliment amb la mateixa energia, que la mateixa ONU va establir també la resolució 181 del 29 de novembre del 1947 en la qual establia la creació de dos estats a Palestina: Un de jueu i un altre d’àrab. Els palestins no ho han acceptat mai. La resolució 1397 del 12 de març del 2002 dóna suport a la creació d’un estat palestí que visqui al costat d’Israel amb fronteres reconegudes i segures.

4- Hamàs ha declarat diverses vegades i de manera explícita que  vol la destrucció d’Israel (per exemple aquí).

5- La treva que hi havia des de feia sis mesos entre Hamàs i Israel va ser donada per acabada pels primers.  L’excusa és que el bloqueig sobre Gaza no ha estat aixecat però reconeixen, segons la cadena Al-Jazeera  que han fet servir aquest temps de treva per a rearmar-se. Només acabada la treva va martellejar el sud d’Israel amb obusos. De fet, no ha deixat mai de llançar-ne. Si són de poca potència i fan poques víctimes (algunes de palestines també, però d’això no es parla gaire)  no és per falta de voluntat sinó per mancances tècniques que esperen solventar aviat. No es gens casual que l’objectiu principal del raid aeri hagin estat objectius militars i la majoria de víctimes militars i policies. Com en totes les guerres hi ha, lamentablement, víctimes civils. El que passa és que un àrab palestí és més noticiable que milers de birmans, rwandesos, mauritans, sudanesos,…o zimbawesos morts pel còlera i/o la dictadura de Mugabe. Ningú no surt al carrer en solidaritat d’aquests. Ja sabeu, la manera més eficaç de prendre partit és que t’hi identifiquis amb els seus morts. (Llegiu Morts nostrats/morts aliens )

6- Hamàs va guanyar les eleccions palestines davat Fatah. Això evidentment no és excusa per a fer neteja d’adversaris. La democràcia no és només guanyar en vots.  Fins i tot Israel ha hagut de sortir en defensa dels seguidors del President Abbas. Si voleu tenir una idea més aproximada sobre què és Hamàs aqui teniu uns quants vídeos fets per ells mateixos.

7- Amb aquestes accions militars, Hamàs te uns quants màrtirs més i, amb la complicitat de part del periodisme europeu (curiosament el que es considera esquerrà) un altaveu de la seva propaganda. Tanmateix tinc la sospita que Israel sap el que es fa. En clau interna: Davant de les eleccions del proper febrer i amb l’objectiu de donar un cop de força que deixi sense arguments el Likud i el belicós Bejamin Netanyahu. A banda, és clar, de deixar inoperant la força militar jihadista durant un temps.  En clau externa: Tenint en compte que, com he esmentat abans, hi ha inici de converses amb Síria sobre el Golan i de retruc, suposo, sobre el vesper libanés, i que el President palestí és el primer a voler desactivar Hamàs amb l’objectiu de convocar noves eleccions l’any vinent (noticia Reuters ). A més ha responsabilitzat Hamàs dels raids israelians. No crec que m’equivoqui si dic que en el propers mesos hi veurem alternança d’accions militars amb frenètica diplomàcia a tres bandes (Israel, Palestina (Abbas) i la nova administració Obama).

8- I que consti, estic d’acord en que Israel ha d’aixecar el bloqueig sobre Gaza (però compte!, també te sortida terrestre amb Egipte i port marítim! Aïllats no ho estan pas. I si estas en guerra, i vols estar-ne, és normal que l’adversari et tanqui la frontera. Cosa contraria no s’és mai vista), que redefineixi el traçat del mur per a respectar els territoris palestins annexionats, que desmantelli els assentaments a Cisjordània, que hi retiri l’exèrcit i que contribueixi a la creació d’un estat palestí.  Si mireu els enllaços inclosos al post veureu que molts no van precisament a premsa pro-sionista i expressament, no n’hi ha cap de premsa israeliana. No tindria perquè justificar-me però ho faig. Que tingui les meves simpaties no em converteix en maniqueu i en incapaç de veure amb una mica d’objectivitat i sense prejudicis. Sense voler justificar res, intento entendre-hi què passa. Pel que he vist, sembla que no tothom pot dir el mateix.

Comentaris: 6
  • Diguem-ne més
    Ròdia | dimecres, 7 de gener de 2009 | 21:42h

    Entre les moltes omissions que fas, començant per la principal, que Israel és un estat edificat sobre l’ocupació de Palestina, hi ha que Hamas fou potenciada per Israel a fi d’erosionar les organitzacions de caire civil, progressista i laïc que comandaven la resistència palestina: l’OAP i dins ella, Fatah i FPAP.

    • Moltes coses s’hi podrien dir
      borinotus | dijous, 8 de gener de 2009 | 08:53h

      I evidentment no puc dir-ho tot en un post. Però si més no es pot demanar que el que es digui tingui fonament.

      Israel està edificat sobre Palestina. Cert,. I tinguem en compte que el mandat britànic de Palestina sorgit després de la desmembració de l’Imperi Otomà incloïa un territori molt més gran del que ara ocupa Israel i els territoris de Gaza i Cisjordània. Tan “artificial” és el dibuix de la frontera d’Israel com el de Jordània. (I ja posats com el de Síria i el Líban). Ja he parlat de les resolucions de l’ONU que cal complir per totes dues bandes. No cal, doncs, dir-hi res més.

      Hamàs va ser una escisió dels Germans Musulmans d’Egipte. Organització jihadista que fou creada als anys 20 del segle passat. No han inventat res.

      Que Israel s’hagi vist beneficiada pel et que els palestins es barallessin entres ells? Sí. I?. El divide et vinces es tan vell com la política i és molt ingenu escandalitzar-se ara.  Després de tot Israel no ha inventat res.  Pots “potenciar” el que vulguis que si no hi ha un brou de cultiu no hi creix res…

      I és que si Hamàs ha crescut els darrers anys va ser més mèrit de la corrupció de l’administració de Fatah que cap altra cosa.

  • Molt d’acord amb el que dius
    Albert Vila | diumenge, 28 de desembre de 2008 | 19:11h

    I hi afegiria un parell de reflexions més:

    1) Per què els mitjans de casa nostra només parlen dels morts palestins, i mai dels israelians? Per què es condemnen els atacs israelians i no pas els palestins? La notícia titulada ‘Els palestins responen llançant coets contra la franja de Gaza’ és una mitja mentida: Des de la Franja de Gaza fa 8 dies que es disparen coets. Qui ha reaccionat – i podríem discutir si desproporcionadament – ha estat Israel, no pas Hamàs, que és qui va trencar la treva i ha començat l’ofensiva.

    2) Algú pot donar alguna explicació vàlida de per què ni tan sols els països àrabs limítrofs han donat suport a Hamàs?

    • Morts de segona
      borinotus | dilluns, 29 de desembre de 2008 | 18:55h

      Hi ha morts de primera o segona. A banda dels que anomeno al post (rwandesos, etc…) estic segur que molts dels que ara defensen Hamàs no protestaven quan els islamistes es feien esclatar enmig de les poblacions israeilianes. De fet, si Hamàs ara llença coets “artesanals” és perquè el mur imposibilita que passin. I que consti que, com ja he dit, el mur no m’agrada i està mal fet donat que ocupa terres a Cisjordània que no pertoquen a Israel. Però la finalitat era aquesta.

      Sobre l’altre punt que esmentes és curiós que ben pocs mitjans (entre les que no es troba Vilaweb, per cert) hagin informat  que el President Abbas hagin responsabilitzat Hamàs del que passa i que la postura oficial dels governs àrabs hagi estat de rebuig a la violència de totes dues bandes. Crec que està clar que aquests països comencen a entendre que alimentar la bèstia els pot sortir molt car (se’ls pot girar en contra) i que val més deixar d’intentar llençar els jueus al mar com deien fins fa poc.
      I com he dit al post, si Israel s’ha llençat a fer aquestes accions és que està ben segura del que fa. Amb la connivència indirecta o no de Fatah, Washington (O sigui Obama) i ves a saber qui més.

  • Hamàs
    latrappola | diumenge, 28 de desembre de 2008 | 18:32h
    Avui m’escoltava la SER i TV3, i per un moment he pensat que en qualsevol moment sortiria en Zapatero fent crides a la guerra santa contra l’infidel jueu. La veritat és que una de les coses que Hamàs sap fer molt bé és la gestió propagandística de les víctimes. És sorprenent la bona relació entre Hamàs i el periodisme de casa nostra (però a la CNN i la BBC em sembla que també passa el mateix). Hamàs cuida bé els periodistes, els dóna carnassa a bon preu i molt d’espectacle, així que hi ha una bona relació mútua. Un fet que em sorprèn, els mitjans d’aquí, gairebé a l’hora, van actualitzant el nombre de víctimes amb molt precisió. Ho trobo estrany perquè els únics que poden fer aquest “macabre” recompte, són els de Hamàs. Ningú posa en dubte les dades? No és que vulgui minimitzar la magnitud de l’atac, però, poden ser creïbles les dades que doni Hamàs quan té un control absolut de tota la informació de Gaza? Com és que ningú ho posa en dubte? Un altre exemple, el titular d’ahir de TV3, “Moltes víctimes civils”. En aquell moment era impossible saber si hi havien víctimes civils i en quina quantitat. Per demostrar-ho ens ensenyen un vídeo de Hamàs on es veuen un munt de víctimes escampades en un descampat (curiosa manera, en lloc de cuidar-se de portar-los a l’hospital, els deixen pel terra per poder gravar-ho), sembla que tots amb uniforme de Hamàs, però el més curiós de tot, és que un dels morts es belluga, ho pots veure aquí: http://www.3cat24.cat/video/932649 Si està viu, perquè no el porten a l’hospital? Com és que els responsables del TN no veuen que aquestes imatges no són presentables per la seva dubtosa credibilitat?
    I no és que m’agradi gens com actua Israel, però m’indigno quan veig que a casa nostra es posen al costat dels assassins de Hamàs. Aquesta gent mata més palestins que el propi exèrcit israelià, com és que no es mereixen el mateix tracte? Realment als periodistes d’aquí els importa la vida dels palestins, o és més important la dosi diària d’anti-semitisme i anti-americanisme?
    Personalment crec que això acabarà amb l’ocupació militar, i la destrucció, casa per casa de Hamàs. Crec que serà així perquè em començo a imaginar que molts palestins preferiran l’exèrcit israelià que la dictadura de Hamàs. En aquest sentit, recomano llegir aquest apunt de Jaume Renyer.
    • Mitjans
      borinotus | dilluns, 29 de desembre de 2008 | 19:12h
      Quan cercava informació per a fer el post vaig trobar una entrevista a una palestí de Fatah que denunciava tortures de Hamàs i que havia fugit a Cisjordània amb l’ajut d’Israel. No coneixia el mitjà (una tv digital) i per això no el vaig penjar però és curiós com de poc es parla de la rivalitat violenta entre totes dues faccions.
      D’acord que Hamàs va guanyar les eleccions i això s’ha de respectar però democràcia no és només tenir més vots sinó tenir un comportament de respecte a la diversitat entre altres coses.Sobre els mitjans catalans la veritat és que sobre aquest tema fan pena. Fins i tot Vilaweb. He vist que encoratja a anar a les concentracions que promou Aturem la Guerra. (Una plataforma que com ja vaig dir en aquest apunt només es belluga en les guerres en que estan implicats Israel o Estats Units. ) I no si és impressió meva o no (i em sabria greu no estar-hi equivocat), però entre els blogs que apareixen a “Aportacions Destacades” surten tots els que són antiisraelians (no dic pro-palestí. Jo tambe ho sóc, de propalestí) i es salten els pro-israelians. Ho vaig veure amb el meu i amb el d’avui d’en Jaume Renyer….

      A mi el que em fot no és tan que es protesti contra les accions militars. Després de tot la gent civil és la gent civil per molt que hagin votat uns extremistes. El que em molesta, a banda de presentar la informació esbiaixada, és que s’aprofiti qualsevol cosa que fa Israel per a carregar contra el mateix estat promovent boicots i fent servir els tòpics mes suats (més o menys com fa la caverna contra Catalunya)

Deixa-hi un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s