Vaga de cinemes?

borinotus | 2- Socials | dijous, 28 de gener de 2010 | 19:07h

Llegida la noticia sobre una vaga de cinemes en protesta per la llei que fa que el 50% de les copies de les pel·licules no europees  hi siguin exhibides en català.

I que tenen en contra d’aquesta llei la noia de la taquilla, l’acomodador, el senyor que ven les crispetes….?

Ah no, que ho fan els amos això!. Però llavors no és una vaga sinó un tancament patronal. Un lock-out.

Però, llei en ma, això seria il·legal.

Efectivament, segons el RDL 17/1977 en el seu article dotzè el tancament patronal es pot produir quan en el cas d’una vaga hi hagi violència i perill per a persones o coses, una ocupació il·legal dels llocs de treball o que la no assitència o les irregularitats a la feina siguin tals que no permetin el normal desenvolupament de l’activitat.

No és cap d’aquests casos. Però és que a més tant en els casos de vaga com de lock-out es considera que la relació laboral resta suspesa, és a dir, que els treballadors no cobren el seu sou.

Donat que no he sentit protestes de cap sindicat hauríem de deduir que hi estan d’acord amb aquest tancament patronal….o bé, que no hi ha cap rebaixa en el sou als treballadors. Estaríem parlant doncs, no d’una vaga o d’un lockout sinó de la concessió d’un dia de vacances als treballadors. Si és un dia extra o a canvi d’algun altre dia de vacances ja no ho sé…

Bé, en tot cas es bastant il·lustratiu que culpin a les pel·licules doblades al català el fracàs dels seus negocis. Tenint en compte la minsa presència de sales on es projectin còpies en aquesta llengua, la seva influència en el compte de resultats deu ser mínim ja sigui per a bé o per a mal.

I és que trobar un cinema amb un pel·licula en català és més difícil que trobar un programa cultural a Telecinco.

No han pensat que potser molta gent no va al cinema per la mateixa raó per la que no compra discos? Les noves tecnologies posen a l’abast tot de mitjans per aconseguir de forma barata allò que ells fan pagar a preus abusius. O potser no són preus abusius sinó que són els justos per a que el negoci rutlli, però en tot cas en la situació actual moltes famílies prefereixen gastar els diners en altres formes d’oci diferents. Quan li costa a una parella amb un parell de fills passar un parell d’hores (sumeu-hi entrades, crispetes, etc…) veient una pel·licula que la majoria de vegades no passaran a la història i que al cap de poc temps la tindràs disponible al videoclub (o dvd-club)?
I pel que fa a la llengua, només cal que mirin les audiències que te TV3 quan hi emet una bona pel·licula. S’hi veuen les pel·licules en català o no s’hi veuen?

Tot és causat per la catalanofòbia d’alguns sectors. No em parleu de victimismes! Els defensors del bilingüisme (C’s, PP, PSOE,…) reclamen sempre la igualtat entre les dues llengües en els (pocs) casos en que el català compta amb una presència majoritària. En el cas que ens ocupa per coherència haurien d’estar d’acord amb un projecte que preveu la presència al 50% de cada llengua oi?. Per a ells seria el punt d’arribada i final, per a nosaltres el punt de partida però en tot cas l’acord per unanimitat podria ser possible. Però no, el que molesta no és que no hi hagi bilingüisme sinò la presència del català. Bé, no ens hem d’estranyar. No és el primer cas.
Però ves a saber, potser tot això no és més que una manera de despistar. Si veieu la llista de cinemes que tancaran (aquí) us adonareu que entre les sales més importants estan les del Grup Balaña, grup molt influent en el sector, els propietaris del qual són alhora els amos de la plaça de braus Monumental de Barcelona. Qui sap si el missatge ocult és aparcar el projecte sobre els toros a canvi de més flexibilitat a l’hora d’emetre pel·licules en la llengua del país?
Però potser no. Potser només es deu al conservadorisme d’un sector al que no li agraden els canvis normatius. Fa uns anys (al 2007) va haver un tancament de cinemes  en protesta per un projecte de llei espanyola que obligava a exhibir una quota del 25% de cinema espanyol i europeu. Van tancar un 90% de sales a Catalunya. Segons deien “Una sala on es projecta cinema espanyol és una sala oberta i buida, la qual cosa suposa una gran pèrdua
No se com va acabar aquell tema. Tanmateix ara no es tracta de que obliguin a exhibir pel·licules dolentes sinó que ho facin en català (les bones i les dolentes, vull dir, que no siguin espanyoles ni europees). I de bona fe i amb ànim de ser constructiu, faig un suggeriment als amos dels cinemes: Que els sembla que a l’entrada de les sales es lliuressin auriculars amb la pista de so en l’idioma que volguès l’espectador (inclosa la versió original)? Hi ha prou mitjans tecnològics per a fer-ho. I és un bon mitjà  per a veure quines preferències hi ha en igualtat real de condicions.

Comentaris: 15
  • Ufff!
    norge | dilluns, 1 de febrer de 2010 | 13:55h
    A Badalona ja només queda el Màgic, la multisala del multicomplex del bàsquet, on anar a veure cine “comercial” i la veritat és que coneixent-ne l’amo segur que tanca avui també. I de posar pel·licules en català no crec que en vulgui ni sentir a parlar. A més, tampoc li representarà una gran pèrdua, doncs he anat 3 cops a aquest cine, 2 per veure Avatar i un altre per veure Los hombres que no amaban a las mujeres en que en tota la sala, un dia entre setmana, no erem més de 10 persones. I segons es rumoreja el multicine aquest té els dies comptats.

    De la vaga-lock-out jo en diria boicot. Una pressió amb tota regla. He sentit dir que els Verdi denunciàven pressions de les “majors” (algú sap exactament què son les majors?) i tot i que incialment havíen cedit, aquest migdia han dit que avui obriràn. Txapó pels Verdi, doncs.

    • Màgic
      borinotus | diumenge, 21 de febrer de 2010 | 00:17h
      Vols creure’t que encara no hi he anat? I això que és a prop d’on viuen els meus pares.
      No sabia que els cinemes allà anessin tan malament. Em va sorprendre que els darrers cinemes urbans (els Picarol) tanquessin i quedessin només els del Màgic. Sobretot quan uns mesos abans havien tancat els del Carrefour de Montigalà (que per cert van ser els pioners aquí a posar sales de cinema a centres comercials) i no es que falti gent que vagi a aquests centres precisament!.
      Sobre les majors, sembla que sigui un ens abstracte. Algú ha vist algun cop cap capitost d’aquells que viuen a Hollywood dient que no vol que se’ls doblin les pel·lis al català? Si és per rendibilitat farien subtítols arreu i au. El que passa és que la “sopa” que deuen rebre els intermediaris de torn des de Madrid (pagada en part per nosaltres) deu ser més de la que se’ls pot oferir des d’aquí, suposo.
  • Mai mes
    Salvador | dissabte, 30 de gener de 2010 | 19:13h
    Ja els he dit a través del Facebook, que farem boicot a lesempreses que tanquin i MAI MES posarem els peus en un d’aquests cinemes… Potser no podrem tornar a anar al cinema, però mentre ens poguem baixar pelis d’internet rai…
    Apa-li… a veure qui la diu i qui la fa més grossa…
    • Amb mi ho tenen dificil…
      borinotus | diumenge, 21 de febrer de 2010 | 00:19h
      …ja que vaig poquíssim al cinema. Però la llista aquesta me la guardo. I tant!
  • La setmana del cine gratis
    Narcís | divendres, 29 de gener de 2010 | 07:55h
    Contra les sales que tanquin. Diuen que volen entrar en grupets d’unes sis set persones. La setmana que ve. Serà un espectacle tan divertit com la mateixa pel-lícula. En parlo al bloc de Biosofia.
    • Actes de protesta
      borinotus | diumenge, 21 de febrer de 2010 | 00:22h
      No sembla que hagin tingut gaire èxit de tota manera. L’acte que es va fer a Barcelona al Comèdia va tenir unes cinquanta persones segons vaig comptar. Però no és per conformitat sinó per manca de coordinació, trobo.
  • Justa la fusta!
    josepselva | dijous, 28 de gener de 2010 | 22:49h
    Ara ho has dit: “a veure quines preferències hi ha en igualtat real de condicions”.  Molt bo el teu article, a mi, francament si ja em feia poca gràcia anar al cine, perque la majoria de les -poques- pelis que he vist m’han fet penedir d’haver comprat l’entrada, i vist que el Vigatà i els cines Sucre de Vic fan lock-out, bona nit i tapa’t. Tirarem de Gary Cooper, Spencer Tracy, Ingrid Bergmann, etc., els clàssics vaja, en versió DVD.
    A més, no m’agraden les crispetes i n’odio l’olor.
    • Anònim | dijous, 28 de gener de 2010 | 23:36h
      No crec que n’hi haja que donar cap preferència al castellà a Catalunya.

      El cinema a Catalunya o és en català, o més bé que no fora, com a qualsevòl indret.

      • Preferència
        borinotus | diumenge, 21 de febrer de 2010 | 00:30h
        Contesto aquí als dos per a no trencar el fil. Josep: llevat del detall que a mi si m’agraden les crispetes (tampoc és que em tornin boig per això) per la resta estic d’acord amb tu: Si no vaig al cinema és per manca d’interès en l’oferta i pagar el que fan pagar per a veure ximpleries trobo que és llençar els diners.
        Anònim, no és que es doni cap preferència al castellà. Si més no s’intenta donar-la al català. De moment amb el 50%. Ja és alguna cosa. En la situació nacional que ens trobem és un pas de gegant. És clar que si fossim independents ja seria una altra cosa….
  • ..//..
    rginer | dijous, 28 de gener de 2010 | 21:16h
    Encara no havia llegit el llistat de cinemes … bé, bé, ara ja ho sé. És a dir, aniré a veure ‘Invictus’ estrena aquesta cap de setmana, al cinema Bosque, i quan comenci la pel.lícula, em posaré a cridar ‘ cinema en català ‘. Si un bon nombre de gent ho fem, fantàstic ! I el dilluns, doncs a tornr a veure ‘Invictus’ que suposo la projectaràn en versió originals als cinemes Icària, que no surten al llistat.

    Amic Jaume, com molt bé dius ….. un lockout com una catedral o un día de vacances per el personal.

    Ja n’hi ha prou … i a veure si tots ens posem a to !!

    • Millor que aneu en grup
      Narcís | divendres, 29 de gener de 2010 | 08:00h
      Encara que només sigueu quatre. I escampats per la sala fa més efecte. Bona la teva idea.
  • ..//..
    rginer | divendres, 29 de gener de 2010 | 07:11h
    Rectifico …. he vist els cinemes Icària Yelmo dins el llistat del lock out. Doncs, a caseta que s’està molt bé.
    • Yelmo
      borinotus | diumenge, 21 de febrer de 2010 | 00:32h
      Ja m’explicaràs el Yelmo Icària aquests de què els va la polèmica si fan molta cosa en original i subtitulat. No volen subtitular en català?
  • Miquel| Adreça electrònica | dijous, 28 de gener de 2010 | 20:40h

    Plas!! plas!! plas!!
    Jo tinc 3 fills i el dilluns me’ls emportaré tots al cinema, segur.

    • Gràcies
      borinotus | diumenge, 21 de febrer de 2010 | 00:25h
      He he he!

      Haig de dir que quan vaig llegir aquest comentari no el vaig entendre. Va ser llavors quan vaig assabentar-me que hi havia la iniciativa d’omplir els cinemes que no feien vaga.

Deixa-hi un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s