Comencen les festes a La Ràpita

borinotus | 3- Personals | diumenge, 25 de juliol de 2010 | 21:34h
Ahir de bon mati sento molt de soroll i cridòria. Hmmm? Què passa?
Surto al balcó i veig un munt de gent corrents duent una corda…al final d’aquesta corda un brau també corrents.És clar! La Festa Major!

Tot just hi havíem arribat la nit anterior i no era conscient que començaven les festes de St. Jaume.

Vaig sortir al carrer i vaig pegar una volta. Feia temps que no venia així que no sabia que (per fi!) s’han acabat les obres de remodelació del mercat. També vaig veure que el carrer de la Pau ara és de vianants (un gran encert). I que han tret les runes  i obres a mig fer (la crisi suposo) que feien que Lo Cafè del Port semblés que estigués al mig de Beirut.
Arribo a l’Ajuntament, un edifici que sempre m’ha semblat força lleig i que destaca molt poc. Potser no volien que robés el protagonisme que te l’esglèsia a la Plaça Carles III, vull dir, dels Porxos.
Hi entro i demano a un dels policies locals si sap on puc trobar el programa de festes (ho podia haver aconseguit a travès de la web però no hi vaig pensar), em va contestar que anés al taulell del davant que en devia quedar algun. Va venir amb mi, de fet, i va començar a remenar els paperots que omplien aquell taulell. N’hi havia, de programes de festes, però tots en anglès o castellà. Contrariat, el policia obrí una de les seves butxaques i em donà un que hi duia “Jo en puc aconseguir un altre” Li vaig dir que era molt amable però que no calia, ja m’arreglava amb un en anglès o castellà, ell hi va insistir i jo vaig acceptar. Moltes gràcies de res adéu.A banda de les activitats que no m’atreuen gaire com els espectacles de bous capllaçats, embolats i demés varietats i de les ofrenes al sant, misses i serveis religiosos, hi havia un munt d’altres propostes que si m’abellien. La primera, la cercavila, amb els gegants i capgrossos. A les dotze del migdia.

A les dotze menys cinc ja estava amb la muller i la filla davant de l’Ajuntament mentre es preparava la cercavila. L’inici de la qual vaig recolir en aquest bonic vídeo.

En acabar es va donar començament oficial a les festes amb la xaranga, llançament de coets, la traca, pluja de caramels per part de totes les pubilles i dames d’honor que estaven al balcó de l’Ajuntament (i eren un bon munt).

Al segòn vídeo no em vaig adonar que continuava enregistrant durant el darrer minut. Oi que sembla així com una mica de seqüència de l’escola Dogma? 🙂

De cercaviles i música passant pel carrer n’hi ha un munt.

A la tarda a la plaça d’Espanya, perdó, del Cóc, es va llegir el pregó de festes.
A la nit després del castell de focs (que va començar amb força endarreriment) hi havia cantada de jotes de l’Ebre.

Avui, tot ha estat més tranquil. El dia del sant patró te com a actes principals els de caire religiós.

I com és que St. Carles de la Ràpita te com a patró Sant Jo en lloc de St. Carles?
Bona pregunta. Doncs bàsicament perquè la població original (La Ràpita dels Alfacs) va voler ser reconvertida pel rei Carles III en una gran ciutat amb un port important. El projecte no va reeixir (els projectes que des d’allà tenen per a aquí no acostumen a reeixir si són per a bé) però va restar-hi el nom de Sant Carles a la població i el nom de Carles III a la plaça principal en honor al monarca. D’aquella època queden alguns senyals com ara l’edifici en ruïnes que es veu al costat de la carretera  al mig del poble (al costat del mercat setmanal) i que molta gent creu que és una esglèsia destruïda durant la guerra quan era un projecte d’edifici administratiu que no es va acabar.
Tanmateix, el port de La Ràpita és un dels més importants de Catalunya (si no el que més) pel que fa a ports de pesca tot i que diria que no te gaire a veure amb aquell projecte.

Encetem la setmana de festes. A divertir-se doncs. Un dels actes que m’hagués agradat anar i no podré serà aquesta nit a Les Algues (un dels meus racons favorits del poble. No com a restaurant, que no hi he anat encara, però sí com a bar) amb la festa de posta de sol. A l’estil de com feia Toni Padilla al Cafè del Mar d’Eivissa. (Caldrà però canviar l’orientació de les cadires i mirar cap a la Serralada del Montsià. 🙂

Bones festes, visca La Ràpita i visca les Terres de l’Ebre!

Comentaris: 4
  • ..//..
    rginer | dimarts, 27 de juliol de 2010 | 08:16h
    Quines festes !!  Molt bé la teva crònica i els videos. Us desitjo bones vacances, encara que a les terres de l’Ebre sempre és un goig ser-hi!
    • borinotus | dimecres, 28 de juliol de 2010 | 00:35h
      Temps de festa i temps d’estiu. Toca carregar les piles que el nou curs ve carregat de feina.
  • la festa de la posta de sol
    Llaudal | dilluns, 26 de juliol de 2010 | 13:37h
    sobre tot en aquests dies de Mestral! Un dia anant cap al delta m’hi vaig aturar per fer una capbussada i vaig trobar l’aigua força caldosa. La sensació era curiosa. Videos interessants. Bones vacances! Jo fins el 30 d’agost faré vacances de blocs.
    • Bones vacances
      borinotus | dilluns, 26 de juliol de 2010 | 13:41h
      Ens hem “creuat”. Estava escrivint el comentari al teu blog just quan he rebut l’avís que havies escrit aquest.
      A carregar les piles que el curs vinent serà entretingut!

Deixa-hi un comentari

