La normalització de Vilaweb

borinotus | 5- Miscel·lània | dilluns, 20 de juny de 2011 | 18:40h

Va haver un temps (no gaire llunyà però actualment sembla que el temps passa tan ràpid que allò del mes passat és com si fos de l’any passat) en que Vilaweb era la casa de tothom. Era un projecte nascut, amb el primer nom d’Infopista, de la idea de Vicent Partal de fer en català i catalanocèntricament allò que en altres llocs era l’avantguarda de la informació amb les darreres novetats tècniques.
I així varem començar a saber que era un diari digital. En català i catalanista. I hi podiem veure articles d’opinió de gent molt diversa.

Per acabar de reblar el clau anys després hi van fer la primera plataforma d’hostatjament de blogs/blocs/plaguetes de bitàcola i tothom, lectors anònims i d’altres que no ho eren tant de les més diverses tendències gustos o opinions, podien dir-hi la seva.

Vilaweb era el gran pati de veïns del món digital català, o si voleu la nostra gran àgora a la xarxa.

Això va ser així durant força temps. Malgrat que aviat van irrompre els grans servidors de blogs i van crear-se nous diaris digitals la referència del catalanisme a la xarxa  era Vilaweb (durant un temps la competència més gran era e-noticies o sigui que….)
Però arriba un moment en que les coses canvien. Ara tots els mitjans informatius tenen la seva versió web (Si no vaig errat diria que el primer mitjà a l’estat espanyol de tenir web va ser El Temps i en l’època en que en Partal hi treballava però no se si hi va tenir res a veure) i se sumen a d’altres que es van crear directament a la xarxa. I que passa quan en el mercat hi ha moltes opcions per a un mateix públic potencial? Doncs que has de buscar-hi el teu propi espai. Per exemple, buscant adreçar-te a un segment més específic.

Aquest post te l’arrel en certa polèmica que he trobat que ha esclatat  aquest cap de setmana en que alguns blocaires han mostrat la seva contrarietat amb el fet que la línia del diari hagués girat darrerament en una determinada direcció.   Sembla que la cosa s’ha apaivagat de seguida però m’ensumo que a la mínima tornarà a saltar.

Tinguem en compte que si la Junta General de Partal, Maresma & Associats S.L. han decidit dotar d’aquesta línia el diari ho han fet pensant que és el millor per al seu negoci. I a la xarxa, més que a la vida real, existeix el lliure mercat.
Si donem per bones aquestes xifres fa poc més de tres anys Vilaweb era el diari a la xarxa més llegit amb 371.361 visites i segons les dades del darrer mes ocupava la quarta posició amb 474.098. Suposo que aquestes visites inclouen les dels diferents blogs, en qualsevol cas demostra que en un mercat amb més opcions on triar i amb molts més lectors que abans Vilaweb continua mantenint un públic fidel. No sembla, doncs, que els hagi anat malament del tot l’estratègia.

És a dir, que Vilaweb es normalitza. Ja no cap que compleixi aquell tòpic tan català que denota que no som encara un país normal i deixa de ser “més que un diari digital” per a  passar a ser-ne un de més.

I quina és la meva opinió sobre la línia actual del diari? Sí que em sap una mica de greu que aquest mitjà que tant seguia ara tingui entre els seus col·laboradors alguns que aboquin la seva opinió amb certa autoproclamada superioritat moral i que titllin de ser “de dretes” tot aquell que no pensi com ells i tingui dubtes en que cal fer un món nou amb les cendres d’aquest actual tan decadent. Tinc certa aversió a la gent “pura” que vol salvar el món. A la gent que són més Cirils que Hipàties com si diguéssim. Però bé, tant se val. Si no trobo a Vilaweb el que em cal ho trobaré en altres llocs. Els mitjans són mitjans.

I el blog?

Doncs el blog aquí el tinc i sense cap projecte de canviar-lo de lloc com veig que han fet alguns i han amenaçat altres. Per què ho hauria de fer?

Amb la quoteta que fan pagar anualment per hostatjar-lo tinc dret a un servei tècnic que em resol dubtes i problemes.  De problemes no n’he tingut gaires, i de queixes del servei, cap.

Sí que la tecnologia està força obsoleta però per a les meves necessitats ja en tinc prou de moment. Sí que als comentaris caldria donar l’opció de penjar imatges o vídeos i que els fils de resposta no sigui un embolic, però bé….

Un altre avantatge que tens de tenir el blog a Vilaweb és que t’aprofites de ser dintre d’un mitjà potent i això fa que el blog sigui a priori més visible a possibles visitants.
A més hi ha això del post recomanat a la portada del diari on agafen un escrit del dia que segons criteri de Vilaweb mereix aquest honor. Això a mi, en tot el temps que fa que hi escric, no m’ha passat mai que jo sàpiga. No me’n queixo. Vilaweb té tot el dret a considerar que els meus posts no són prou bons o no compleixen els criteris per a sortir en portada i segur que no sóc l’únic a qui li passa.

I a més no em cal. Les visites al meu blog han crescut molt darrerament molt (proporcionalment més que mai donat que l’activitat que hi tinc no és tant habitual com abans) gràcies a la publicitat que en faig o me’n fan a través d’altres mitjans.

Mitjans són mitjans, que deia abans.

Comentaris: 16
  • Som els que som, qui no estigui a gust que marxi
    josepselva | dimecres, 22 de juny de 2011 | 11:33h
    Ja veus, jo torno a estar en estanbai, i no és el primer cop. Us llegeixo als que continueu publicant. Dins la comunitat de vilaweb hi he trobat bons amics, opinions expressades des de la llibertat de cadascú, respecte, acolliment, i totes aquestes coses que al humans ens fan humanitzar. La línia editorial del diari en general em sembla correcte. Si algú m’hi sobra són els que pontifiquen, els polítics en actiu i els tastaolletes de la política, els que són a l’altra banda de la ratlla.  Aquest són els que han traspassat la ratlla vermella, no pas els indignats.
    • No cal que marxi ningú que no ho vulgui, diria jo.
      borinotus | dimecres, 22 de juny de 2011 | 14:19h
      Si, ja veig que no estas molt actiu darrerament. Bé, a mi la línia editorial ja m’està bé tot i que discrepi de vegades. El que ja no m’agrada gens són alguns articulistes i la forma de donar segons quines noticies. Però ja dic que és cosa de la direcció del diari fer-ho d’una manera o d’una altra. Jo només hi tinc el blog, no m’hi he casat pas.

      Sobre els indigats, diria que tots ho som. O la majoria. En un sentit o altre. Una altra cosa és l’evolució que prenguin aquests que van al capdavant d’aquestes mobilitzacions i que vulguin parlar en nom d’algú que no són ells.

  • Jo m’hi trobo molt bé
    Daguer | dimarts, 21 de juny de 2011 | 19:19h
    amb la disparitat de termàtica i de punts de vista.

    Tecnologia una mica anticuada, això sí, que si vull fer alguna pijadeta hi perdo massa temps i al final desisteixo.

    • Tecnologia
      borinotus | dimarts, 21 de juny de 2011 | 19:34h
      Vaig ser durant un temps usuari dels fòrums de Racó Català i vaig al·lucinar per la versatilitat a l’hora de escriure-hi. Bé, com dic, de moment amb el que hi ha aquí ja vaig fent.
  • Hhahahaha, Jaume, hem anat caient com a mosques..
    josep_blesa | dilluns, 20 de juny de 2011 | 20:43h
    els de la “línia dura”…”dura”….per antiga….hahahahaha des de la Roser fins a la Carme-Laura i els altres d’entremig. Us propose una trobada el dia 9 de juny a Barcelona. Fa o no fa ?
    • Quedem per a dinar?
      borinotus | dimarts, 21 de juny de 2011 | 18:52h
      Jo ja havia quedat per a dinar aquell dia amb l’Octavi que pujarà des de Torredembarra i posiblement s’hi ajuntarà en Marcús. Però com més serem més riurem.

      I si acabem tard podem anar a dormir a la Plaça Catalunya XD

  • ..//..
    rginer | dilluns, 20 de juny de 2011 | 19:43h
    Ni jo tampoc penso marxar d’aquesta casa i continuar llegint les teves opinions-editorials-articles ajuden i molt a qualsevol lector.
    La fidelitat és un plus extraordinari, i la coherència igual, i la diversitat un regal.
    Mai podrem agraïr aquest mitjà que ens ha donat l’oportunitat de conèixer persones que ni ens haguéssim pogut imaginar mai, i rebre d’una d’aquestes persones una estelada ! La virtualitat convertida en realitat.
    Ens veiem el proper dia 9 de juliol al Passeig de Gràcia o on ens informen del lloc de la capçalera de la manifestació.
    Bon vespre Jaume !
  • No plou al gust de tothom
    Jordi Carbonell | dilluns, 20 de juny de 2011 | 19:36h
    Sempre hi ha qui no esta d’acord i ho expressa amb la fe del convers. A mi Vilaweb m’agrada, no sempre hi estic d’acord amb alguns punts de vista o en alguna Editorial, però ja em va bé no hi estar-hi, no se si m’explico.

    Jo, per poc que puc al cap del dia m’he llegit un parell de diaris de paper i un parell de digitals, evidentment tinc el meu de capçalera fins que deixa de ser-ho, no per indignació, sinó perquè hi ha una oferta que m’atrau més.

    • Mitjans són mitjans
      borinotus | dimarts, 21 de juny de 2011 | 18:56h
      I tant que t’expliques. Si vols un diari que estigui 100% amb el que penses tu val més que l’escriguis tu.
      I si el diari que llegeixes habitualment ja no t’agrada et busques un altre. Això és normalitat. El que passa és que a casa nostra tot ho fem amb ànim militant.
  • Tampoc jo.
    carme.laura | dilluns, 20 de juny de 2011 | 19:14h
    He seguit la polèmica amb certa estranyesa. Em sembla normal que un diari tingui una línia ideològica determinada i no és cap sorpresa la de Vilaweb que ha estat sempre la mateixa, el que potser ha canviat és la redacció dels titulars que són més clars respecte a aquella i en alguna ocasió un xic agressius, el que- cal dir-ho- hi afegeix color i naturalitat.
    A mi m’agrada el diari, és el diari dels Països Catalans que desitjo, m’agrada la secció dels blocs, que és un espai de trobada i discussió sempre respectuosa i crec que la seva línia editorial és coherent i alhora oberta.
    (I no oblido que Vilaweb m’ha donat l’oportunitat de conèixer persones com tu, intel·ligents i càlidament amicals).
    Una abraçada.
    • Hem fet xarxa
      borinotus | dimarts, 21 de juny de 2011 | 19:00h
      I tant! Hem d’agrair a Vilaweb el paper que ha tingut per al país i que de retruc ha fet que ens coneguem i fem amistat gent molt diversa que d’altra manera no ens haguessim trobat mai.

      Quan vaig veure la polèmica em va sobtar molt. Més pel to que pel que deia, tot i estar d’acord en algunes coses com dic.

Tampoc no pense anar-me’n de’aquesta casa
valldalbaidi | dilluns, 20 de juny de 2011 | 18:45h
I endavant, com sempre.
És clar
borinotus | dimarts, 21 de juny de 2011 | 19:03h
…I endavant!

Deixa-hi un comentari

