Primer (i únic) post sobre les eleccions del 20N

borinotus | 1- Politics | diumenge, 6 de novembre de 2011 | 03:02h

Després de 34 anys de les primeres eleccions espanyoles ja hem vist governar diverses opcions: majoria absoluta socialista, majoria absoluta conservadora, majoria simple socialista i majoria simple popular.

Seria hora, doncs, de començar a treure’n conclusions.

I la conclusió més palpable és que mani qui mani nosaltres no sortim guanyant mai. Com a molt es pot tenir l’esperança que l’aritmètica parlamentaria sigui tal que els catalans hi puguin ser decisius i poder esgarrapar alguna cosa. És allò que hom anomena “peix al cove” i que tant ha fet servir CiU.

Aquesta tàctica ha estat sovint criticada i menystinguda.
Des d’Espanya es deia que mostrava el tarannà fenici, pesseter i pèrfid dels catalans als quals calia “comprar” la seva fidelitat a Espanya. Bé, això ho deien els socialistes quan CiU pactava amb el PP i els del PP quan CiU pactava amb el PSOE. I tots dos quan podien governar en solitari mostraven el seu tarannà centralista i jacobí.
I en “qüestions d’estat” (eufemisme per a anomenar els pactes en contra dels “nacionalismes perifèrics”) no trigaven en posar-se d’acord (arrabassar el govern basc al PNB, llei de partits, etc)

Des de Catalunya molts eren els que deien que aquesta tàctica era covarda i poc ferma. Que el que s’aconseguia era fruit de la submissió i de repetides baixades de pantalons.
En tot cas, CiU es defensava dient que calia tenir sentit d’estat (espanyol, s’entén) i que gràcies a ells Espanya s’ha salvat del caos més d’un cop. En això tenen raó, la beligerància entre les dues espanyes ha arribat de vegades a límits increïbles i el paper de CiU ha estat el més assenyat. A mi se m’escapa quin interès pot tenir un nacionalista català en salvar Espanya d’un caos que ells mateixos creen, però bé…

Però quina alternativa hi ha? Que hi poden anar a fer els partits catalans a Madrid si no és intentar que el “govern central” no sigui massa bèstia?

Imaginem (i és molt imaginar) que s’aconseguís que tots els diputats catalans elegits fossin independentistes. Seria l’escenari millor, oi? Però serien una minoria inoperant (una cinquantena de diputats, de fet no hi arriba, de tres-cents cinquanta) enfront d’una majoria PP-PSOE (+ altres opcions espanyolistes) que sempre es posaran d’acord per a tancar- se en banda en “qüestions nacionals”. Ni tan sols pactant amb els bascos s’aconseguiria trencar aquesta dinàmica.

I doncs, que fem? Fer servir el denostat “peix al cove”?

Personalment he votat poques vegades a les eleccions espanyoles. El darrer cop que vaig votar-hi un partit va ser fa dues legislatures quan ho vaig fer per ERC. I va ser un vot més emotiu que reflexiu (Era quan Carod estava patint aquell assetjament mediàtic i polític després de l’afer de Perpinyà i d’haver estat expulsat del nounat govern Maragall). I en les darreres ho vaig fer en blanc.
En aquestes no em prendre ni la molèstia d’anar a votar. Que això contribueix a que el PP guanyi per més majoria? Bé, i què? Encara no ens hem aprés la faula del ruc que canvià d’amo? Qui no aprèn dels errors de la història està condemnada a repetir-la. I qui repeteix les seves tragèdies acaba per fer riure.

Ja comentaré, si cal, els resultats però sembla que tot està més o menys dat i beneït: Majoria absoluta del PP i a Catalunya baixada espectacular del PSC i augment del PP. Transvasament de vots de la població que encara ara se sent espanyola i que viuen al marge del país (començant per la llengua). La resta, si fa no fa igual.

Sembla que algun partit no s’hi presenta. No m’estranya. Estem en temps de dificultats econòmiques i una campanya electoral comporta unes despeses brutals que no es recuperen si no s’aconsegueix cap escó (a banda dels sous dels diputats l’estat paga 21.633,33 € per escó aconseguit a més de 0,83 € per vot al Congès i 0,33 € per vot al Senat. L’ordre del BOE corresponent en aquest enllaç. El perquè nassos cal gastar-se diners públics en pagar partits polítics seria una bona qüestió a debatre) així  que és normal que un partit no s’arrisqui a gastar-s’hi un dineral si no te cap escó assegurat.

Així doncs, que hi han d’anar a fer els nostres polítics a Madrid? A demanar el concert econòmic (aka pacte fiscal)? No han tingut prou amb el sarau de l’estatut (menys ambiciós pel que fa a qüestions fiscals que el concert) i les negatives explícites tant de Rajoy com de Rubalacaba per a poder deduir que és una pèrdua de temps?

Demanar la independència? En l’acte de presentació de Sobirania i Progrés (fa poc més de cinc anys. Com passa el temps!) l’ara dirigent d’ERC Oriol Junqueres va acabar la seva intervenció dient una frase que em va encantar:

“La independència no es demana, es proclama i es defensa”.

Ell no ho se, però jo continuo pensant que això continua essent totalment vàlid.

I és que l’única cosa que hem d’anar a fer a Madrid (políticament, vull dir, personalment podem fer moltes coses: turisme, visitar parents, amics o coneguts, fer negocis,….tal com a qualsevol altre lloc del món) és portar-los la declaració d’independència proclamada pel Parlament de Catalunya per al que donin l”Enterado”, dir-los adéu, que vagi bé i ja ens veurem a l’ONU.

Comentaris: 10
  • Afegeixo
    Daguer | dimarts, 8 de novembre de 2011 | 09:51h
    Jaume, em sembla que has oblidat, una de les virtuts dels nostres diputats. Saps què hi van a fer a Madrid? A alegrar-los la vida. Que no sabies com som de bones persones els catalans! Ara a salvar un govern de Felipe, ara a recolzar el pobre Aznar tan solet, ell; ara a corregir la política de ZP, ara… Sempre salvant Espanya! Doncs ara s’han proposat alegrar-los la vida. Van a fer-los una sessió insuperable de “riureteràpia” o “risoterapia”. Com els farà riure que tornin a demanar un pacte fiscal sense haver après les lliçons anteriors, o un concert econòmic rebutjat només fa un any i mig pel Tribunal Constitucional!!! Com els farà petar de riure que els demanin un dret a decidir que amb molta mes patxoca ja els va demanar Ibarretxe i ells van rebutjar!!! És que són imbècils, aquests catalans, diran mentre es farten de riure. No, som bones persones i volem entretenir la grisor de Rubalcabas i Rojoys.
    • Jo vull pensar
      borinotus | dimarts, 8 de novembre de 2011 | 13:31h
      que és el darrer cartutx abans de dir “o caixa, o faixa”. Ho presenten però saben que fracassarà i així podran demostrar als darres indecissos que no hi ha altre remei que la independència. Però si amb l’estatut es van tirar tres anys amb això es poden tirar el doble….
      Però és una pèrdua de temps. No tan sols perquè Espanya no vol “concedir-lo” sinó perquè encara que ho volgués, no s’ho pot permetre.
      • Què et va semblar el debat
        Daguer | diumenge, 13 de novembre de 2011 | 11:00h
        a cinc de TV3? I això d’anar a “plantar-se” a Madrid per defensar el país? O la República del sí? Per cert, la gent del teu voltant què entèn quan llegeix La República del Sí? Potser em diràs per què em fico amb la gent més propera i no amb el PP o la Chacón. Però crec que ja ho saps. T’he posat molts deures?
        • No ho estic seguint
          borinotus | diumenge, 13 de novembre de 2011 | 12:16h
          Estic força al marge de gairebé tot. El debat no el vaig veure. Sí que he vist, en canvi, en algun fòrum d’internet o en comentaris en mitjans que part de l’independentisme es dedica a aquell esport tan nostrat de dedicar més energies a fotre el company de lluita que  treballar per la causa. Per a mi l’estratègia d’ERC de presentar-s’hi és equivocada i inútil però no per això pensaré que la gent que els vota són uns botiflers. Aquesta mena de lluites caïnites no m’han interessat mai i de fet expliquen perquè el partit que més vots independentistes rep (tot i que no el meu) és Convergència: Seran tebis nacionalment però si més no no semblen seriosos.
          En una enquesta d’ahir vaig veure que el PSC baixa molt i que pugen CiU i PP. Tenint en compte que hi ha vot útil de CiU que va al PP i que tot i així creix espectacularment vol dir que rep vot catalanista del PSC (el que queda)  i independentista. D’altra banda, segons l’enquesta la suma d’escons de partits espanyols (PSC i PP) baixava de fa quatre anys cosa que voldria dir que l’espanyolisme recula però es fa més bèstia.
  • Del Facebook
    borinotus | diumenge, 6 de novembre de 2011 | 12:08h
    Joel Molt Bé
    T’entenc, però també em plantejo altres coses.
    No seria l’hora de votar un partit menys envaït?
    Es podria proposar a nivell estatal un moviment massiu de vots cap a una força menor, menys corrupta?
    El meu gol, el meu objectiu, seria coordinar
    el vot de tota la ciutadania decebuda (el 90% o més) cap a quelcom com
    el Partit Humanista o alguna força encara ingènua, que no s’esperi
    governar, convençut que ho faran menys malament que els que ens esperen.

    Fins i tot cap a Izquierda Unida… – No dic Des de Baix, ja que crec que només tenen representació a Catalunya.
    Què me’n dius?

    Fa 2 hores ·

    Jaume Ortí Crec
    que a política s’ha de ser més pràctic. En el fons has de tractar amb
    qüestions reals i has de gestionar un pressupost. A més la gent decebuda
    ho està per motivacions diverses, vull dir que potser estan d’acord en
    la crítica a la situació (poc representativitat, corrupció, poca
    transparència,…) però posar-se d’acord en alternatives és més dificil
    (jo mateix no votaria cap dels partits que esmentes), a banda que de
    cara a Catalunya per a mi la primera prioritat és aconseguir la
    independència. I si dic que votant partits independentistes en les
    eleccions espanyoles no s’avençarà res en aquest sentit, menys
    s’aconseguirà encara votant partits d’àmbit estatal.

  • Del Facebook
    borinotus | diumenge, 6 de novembre de 2011 | 11:41h

    Lourdes Garcia Subscric el contingut del teu darrer post “in its entirety”. I m’atreveixo a afegir-hi Amén.
    Fa 3 hores ·

    Assun Vegas Jo també hi estic totament d’acord amb el teu escrit. De fet si en sabés , d’escriure vull dir, l’hauria fet jo hehehhe

    Fa 2 hores ·

    Lourdes Garcia Assun, en Jaume, ens fa el favor d’estalviar-nos la feinada que prou bé ja ho fa ell.

    Fa 2 hores ·

    Assun Vegas totalment d’acord amb tu també Lourdes hehehehehh

    Fa 2 hores ·

  • Amb un n’hi ha prou
    carme.laura | diumenge, 6 de novembre de 2011 | 09:48h
    d’article si és lúcid com el teu. D’acord amb el que hi dius, amb tot el que hi dius. Un dubte:  no votar o vot en blanc o votar partit català, cada elecció té raons que la legitimen. II Bon diumenge!
    • Pensar, reflexionar
      borinotus | diumenge, 6 de novembre de 2011 | 12:32h
      i prendre la decissió de si votar i què votar és més democràtic que no votar acríticament. Com bé dius, cada elecció te raons que la legitimen.

      Bon diumenge!

  • ..//..
    rginer | diumenge, 6 de novembre de 2011 | 07:01h
    Per a mí aquesta serà ja la única i última lectura d’un article d’opinió de les eleccions de les espanyes. I a més, dius i expresses la v-e-r-i-t-a-t, sense embuts.
    Tots aquests anys han xuclat de la mamella sense miraments i evidentment que hem aconseguit millorar la nostra vida, gràcies al poble, a la gent, als emprenedors, als que no volen llençar mai la tovallola malgrat els pals a les rodes que pateixen un dia i un altre.
    La independència no es demana, es proclama i es defensa.
    Aquest és també el ‘meu slogan’ i no cal dir res més. M’hi trobaran quan es porti la declaració d’independència proclamada per el Parlament de Catalunya a la capital de les espanyes.
    No, jo tampoc aniré a votar i serà la primera vegada. En les darreres eleccions, i ja fa unes quantes, ho feia en blanc. Ara ja no. Ho has explicat molt bé.
    Ens hem d’arremangar i continuar, no aturar-nos i si hi han polìtics que volen tirar d’aquest carro, hi pujaré.
    ………  ja ens veurem a l’ONU !!
    • A l’ONU!
      borinotus | diumenge, 6 de novembre de 2011 | 12:28h
      Anava a dir també a la UE però tal com van les coses millor esperar a veure que passa XD

Deixa-hi un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s