Tanca la Catalònia

Copyright All rights reserved by Llibreria Catalonia

Copyright All rights reserved by Llibreria Catalonia

Ho vam saber el dia després de Reis. L’emblemàtica llibreria Catalònia tanca definitivament. Després de 88 anys de funcionament, i d’haver  superat un incendi, una guerra, una censura feixista (que va incloure l’obligació de canviar el nom per “Casa del Libro“) i un conflicte immobiliari, la crisi ha pogut amb ella.

No és la primera llibreria que tanca, però en aquest cas em dol especialment perquè era, com si diguessim, la meva “llibreria de referència”. Ho era des que, de jovenet, una dia que volia comprar un llibre el meu pare em va recomenar d’anar-hi.  Va ser la primera de moltes visites que vaig fer els anys següents. De vegades cercant un llibre concret, de vegades per a tafanejar i remenar, de vegades per a una presentació d’un llibre (la darrera a la que vaig anar va ser l’estiu passat a càrrec de la Shaudin Melgar-Foraster)

Sembla ser que el local que deixa serà ocupat per un establiment d’una cadena estatunidenca d’hamburgueseries. Els comentaris suats no han trigat a aparèixer: “Canviem la cultura pel menjar escombreria!“, “Un pas més en la globalització imperialista!” i coses per l’estil.  Com si fos culpa dels nous inquilins que la llibreria tanqui. Com si fos menys dramàtic el fet si al local hi posessin una botiga de roba, d’informàtica o un restaurant italià, xinés o un kebab (de tots aquests n’hi ha més a Barcelona que d’hamburgueseries americanes i de qualitat de tot tipus). A mi el que em sembla trist és que tanqui la llibreria, m’és força igual el que hi hagi després al seu lloc.

I per acabar un tema de reflexió: N’hi ha ja unes quantes, de llibreries, que han tancat. El sector diu que està travessant una greu crisi (com tothom, vaja) D’acord que l’hamburgueseria segurament tindrà més afluència de públic que l’antiga llibreria. És molt fàcil dir que la gent no llegeix, però si travesseu la Plaça de Catalunya veureu que l’assistència a l’FNAC és força notable malgrat la crisi. El mateix podriem dir de La Central. I de La Casa del Llibre…No conec les interioritats de la situació però, no voleu dir que potser n’hi ha que ha patit una gestió no del tot encertada o no s’ha sabut adaptar a noves situacions?

 

3 responses to “Tanca la Catalònia

  1. Tothom es fa moltes preguntes sobre el tancament de la Catalònia —jo també. El que et puc dir és que La Casa del Libro no té les meves noveŀles, ni en saben res, a Barcelona perquè a Madrid si que es troben (???), la qual cosa no té cap sentit ja que els llibres són en català; així que no sembla que aquesta llibreria sàpiga millor el que es fa que la Catalònia. Quant a La Central, mai no em van respondre els meus correus, només després d’anar-hi personalment van tenir dos dels meus llibres unes setmanes. I aquesta llibreria tenia com a referència la Catalònia (confessat per un dels dependents). La meva experiència és que la Catalònia precisament rutllava molt millor que les altres. És tot molt estrany.
    Pel que fa al tema de les hamburgueses, no es tracta de donar la culpa a aquesta cadena, perquè seria ben absurd, però xoca pensar que hi haurà hamburgueses on hi havia llibres, senzillament.
    A molts ens dol aquest tancament, com ja saps. Gràcies per l’article!

    M'agrada

  2. No te’n pots fer ni una idea. Des que el conec que aŀlucino.

    M'agrada

Deixa-hi un comentari

