El 20D i tal

990_1450648407mapacatok

Com vaig dir al meu apunt anterior, entre les meves motivacions per a votar en unes eleccions espanyoles (que no “generals”), després de no-se-quant de-temps sense fer-ho, hi havia la voluntat que el meu vot contribuís a fer fora Duran (evidentment no es morirà de gana, però ens deslliurem de que faci de representant català enlloc) i fer Espanya ingovernable (almenys durant un temps)

Missió complerta, doncs.

Si fossim un país llest (que no ho som) aprofitariem l’impasse espanyol per tirar pel dret amb el full de ruta del procés. Una DUI vaja*.

S’ha dit que a  Espanya tothom és conservador, fins i tot els revolucionaris, que no hi ha cultura de pacte, que és l’eterna  història de les “Dos Españas”  que s’arrossega des de fa dos-cents anys ( O amb mi o contra mi. O mano jo o manes tu. No hi ha gaire grisos i per això els que han de fer regeneracions no són sinó recanvis del que hi ha)

Potser sí i potser per això se’ls farà dificil aconseguir un pacte de govern. Potser la investidura l’arreglen entre PP i C’s amb l’abstenció del PSOE però la gestió del dia a dia serà dura.

Bé, com deia, si fossim llestos (que no ho som) aprofitariem l’impasse. Enlloc d’això  n’hi ha qui es dedica a la política mesquina i petita.

Començant per la CUP que, després de demanar l’abstenció a les eleccions espanyoles perquè:

A les properes eleccions espanyoles no ens juguem una major acumulació de forces en la direcció de la ruptura democràtica, en la direcció de la transformació social, i tampoc en la direcció de la construcció i l’articulació dels Països Catalans. Són, per aquells i aquelles que defensem la plena sobirania del nostre poble, un terreny en què no hi tenim res a guanyar.

Però ves per on, l’endemà es veu que en veuen prou legitimitat per a reforçar el seu veto a Artur Mas. En fi.

A veure, si sumem els escons d’ERC i DiL (és a dir els partits de JxSí) són més que els que va treure En Comú Podem. I, segurament, si haguessin reeditat JxSí el ressultat hagués estat molt millor (i si haguessin triat uns candidats millors, encara més, sobretot ERC) No per res, hi ha gairebé mig milió de vots que s’han quedat pel camí. I no serà perquè s’hagin tornat unionistes de cop.  Una part no va anar a votar (la participació va ser més baixa el 20D que el 27S) i uns altres van votar altres coses, principalment En Comu Podem.

D’on surt la victòria d’En Comú Podem?
Doncs a banda d’electors propis (ex-ICV, ex-EUiA, que han deixat penjada Izquierda Unida) hi ha independentistes que potser han volgut donar un vot de càstig als seus partits per la trigança en assolir o un acord, o potser volen ajudar a la regeneració del país veí, o potser pensen que amb Podemos es podria negociar la independència,….

Però això no és el gruix del votant d’En Comú Podem, formació hereva de Catalunya Sí que Es Pot que va ser un fracàs a les eleccions del 27S. D’on han sortit doncs?

Doncs, evidentment, dels votants que van optar per C’s fa tres mesos! Només cal comparar un parell de mapes.

I no hauria d’estranyar ningú. De fet, ja es va veure que a Nou Barris, per exemple, van votar Colau a les municpals i en canvi C’s el 27S (i aquí van coincidir amb Pedralbes per cert).
Hi ha una bona part de la població (que te el nivell cultural que te, que viu a la seva bombolla impermeable al país i només te referents espanyols començant per la televisió) que vota en clau diguem-ne, ètnica espanyola. Per a ells no existeix ni ERC ni CDC ni res. Abans les seves opcions eren PSC (al qual van sostenir durant dècades) i PP. Ara que aquests partits estan de caiguda les seves opcions són C’s o Podemos. No “En comú Podem” sinó Podemos. Pregunteu si saben qui és en Domènech! Coneixen el Cuetes i la Colau, de la mateixa manera que abans votaven PSOE i no el PSC (coneixien el Felipe i el Guerra però ni idea de qui eren Pallach, Obiols,….).  La seva argumentació, i presa de decisió de vot, és una barreja de “Yo soy español, español, español” i “Sí se puede, sí se puede” però sense ganes d’emmerdar-s’hi gaire que són gent prou tranquil·la en el fons. Per això no van a les manis del dia de la Constitució ni de la Hispanitat, ni fan seguiment de les iniciatives per a demanar l’escola en castellà però tampoc faran res per la revolució “podemita” i encara menys per un referendum per a Catalunya. El seu vot te altres motivacions.

Ara Podemos diu que vol que fem un referèndum per a Catalunya. Coses que pot dir amb els escons que te que no tindrà oportunitat de posar-se en un compromís. Per cert, que una bona part dels escons de Podemos són vinguts de la perifèria (Països Catalans, Euskadi, Galicia). Sembla que hi ha més credulitat a les “nacionalitats històriques” que ganes de canvi a Espanya.

——————————————-

  • És curiós observar amb quina rapidesa la DUI va ser descartada per la CUP  la mateixa nit del 27 S malgrat que l’opció independentista va tenir un èxit rotund. Ni assemblees per a decidir-ho ni res.
    Us imagineu que hagués estat en Mas qui hagués protagonitzar el video següent? Encara en parlariem i no gens bé, per cert.

6 responses to “El 20D i tal

  1. Fa unes quantes setmanes que sóc a Catalunya per afers familiars; tinc força temps lliure i he pogut parlar amb gent ben variada –tant de la Catalunya interior (de pagès, diguem), com de Barcelona (sobretot, gent de l’activisme social, amb estudis, tirant a jove)—. Els primers estan molt empipats, no entenen gaire res, però han anat a votar i han votat el mateix que ja van votar el 27S –jo diria que gairebé tots en Mas: “pel país!” (com jo mateixa, per cert). Als altres, el país, relativament tant els fa. Alguns m’han dit que el món és ara **global**, que les nacions ens limiten la visió holística i regeneradora de debò. I que en Mas és un venut del capital i dels jueus (!) … En resum: que no anirien a votar o es rumiarien de fer-ho pel senyor Iglesias i companyia (a mi em fa molt l’efecte que és el que han fet, i més, havent sentit en Quim Arrufat). Un noi a qui conec de fa anys i que em té més confiança que altres em va dir que, jo, essent com sóc (no va gosar dir el què, però ja ens enteníem) i essent una mica gitana, no hauria de defensar mai de la vida aquells que oprimeixen els meus drets; menys encara si són majordoms (ell va dir “llepaculs”, però tant se val) dels jueus… I aquí el vaig aturar per a dir-li que, precisament com a “una mica gitana” i per ser com sóc, els jueus em fan molt de goig; tant, que podria votar el partit d’en Mas només per la garantia de bona relació d’Israel amb Catalunya que el seu partit representa. I em va dir “No fotem. I per què?”… “Doncs perquè jueus, gitanos, ‘trans’ com jo i gais com tu (anava a afegir-hi els disminuïts mentals, com ara líders i mestresses d’un cert partit que… però no ho vaig dir) vam morir massivament, a milions!, als mateixos camps, vam cremar als mateixos forns i el nostre fum va sortir barrejat per les mateixes xemeneies i es va escampar, ben barrejat, per aquest món espantós (i l’hauria d’haver cobert d’un tel de bondat i de decència, però no veig pas que hagi estat així). Tots, tant és d’on veníem o on hem parat, som ara germans i germanes per sempre més. (Almenys per mi i per la meva família. I ho diem tots, sempre que ve al cas, perquè ho trobem un deure molt gros. I també farem que ho diguin els nostres fills.)
    Això de morir aplegats, amb paraules similars –però més belles i colpidores—, ho va dir un home jueu, ja molt gran, supervivent d’Auswitzch –em sap greu que ara no em recordo del nom-, que va assistir a la inauguració del memorial del Porajmos/Samudaripe (la Shoha pels Rroma) a Berlin, ara no fa gaires anys. Ho va dir plorant. Que Déu el beneeixi! Des que ho vaig sentir, que em va quedar gravat com amb foc dins l’ànima.
    I li ho vaig dir a aquest noi d’esquerres, pro-rroma i pro-LGBTQA, però antisemita, a fi de treure’m l’espina i la cremor de dins i dormir més bé aquella nit. I t’ho dic a tu aquí perquè també m’ha sortit ara de dins, i més que res, perquè tens un blog, associat a aquest, sobre judaisme, i tot preguntant, he esbrinat que ets jueu (o, si no, en tens molt a prop teu). Som germans per la mort, per la cendra i pel fum, doncs :/ Shalom!

    Liked by 2 people

  2. jordi bosch oliveras

    Com veus els resultats i evolucio del vot dels convergents/CiU/DiLl?

    Van a mes o a menys?

    Creus que els convergents proposaran fer la DUI que parles?

    M'agrada

    • Ja n’he parlat una mica, dels resultats de DiL i ERC i del fet que és absurd fer comparatives amb el 27S com ha fet la CUP. No eren una segona volta ni un segon plebiscit.

      I JxSí ha fet un full de ruta que ens portava en 18 mesos a la independència i que es troba bloquejat perquè els que van renunciar a la DUI la mateixa nit de les eleccions volen imposar el seu programa sense ni tan sols tenir la intenció de prendre responsabilitat de govern.

      M'agrada

  3. Em dol d’haver escrit –o transcrit– malament una paraula santa com és Shoah (i més em valia posar-la en català). De fet, també em vaig descuidar una “r” a Porrajmos… En fi, era molt tard 🙂

    Liked by 2 people

  4. M’agrada i trobo il·lustratiu aquesta anàlisi, com són sempre les teves.
    Per a mi DiL no podia fer una campanya pitjor. De tota manera, és un reflex de la grisor del cap de llista.
    Passant a CDC, tenen un equip de comunicació inepte o no els fan cas. Els seus caps són força prepotents, com la seva ignorància política. No es pot basar tot en les aparicions majestàtiques i messiàniques de Mas; s’ha de trepitjar carrer i els passadissos per fer declaracions a tot drap. En això els espanyols ens passen la mà per la cara. Si la gent creu que Mas és més corrupte o igual que Rajoy és sobre tot per la poca traça a saber-se defensar i no aturar l’ofensiva mediàtica totalment desenfocada.

    M'agrada

Deixa-hi un comentari

